torsdag 14 oktober 2010

Äppelskottning och lönnblad!

Det finns nog kvar så att man skulle få en fin hög!
Dom påstår ju att det skall bli årtusendets kallaste vinter. Då kan man ju tänka sig att vi får onödigt mycket snö igen.Jag har börjat träna lite smått med att  skotta. Nu gällde det äppel men stilen är ju den samma. Det blev ganska många skottkärrslass.Sedan började det regna för mycket i mitt tycke. Man kan fråga sig varför jag inte gjorde det här då som solen sken från en klarblå himmel för några dagar sedan! En orsak är ju att lönnbladen först nu har börjat komma ner från träden. Jag hade ju tänkt att jag skulle få allt gjort på en gång.Vi har ganska många lönnar på vår backe. Som barn var det så roligt att kratta ihop en stor hög och sedan hoppa i den. Det skulle ju vara bra motion!!Undrar bara vad grannarna skulle tänka.Jag fick redan lite långa blickar ett år när jag plockade vinbär. Min metod var en aning annorlunda än normala människors, Jag  sågade av en kvist,plockade den tom och slängde den åt sidan. Till sist hade jag en stor hög med kvistar bredvid busken (nåja,där som busken hade varit)Följande år  fanns det inte så mycket att plocka!!!!Men i år hade dom stora fina bärklasar.

2 kommentarer:

  1. Jag vill också hoppa i stora mjuka högar av lönnlöv. Tyvärr (eller tack och lov) har vi endast en liten lönn i skogsbrynet.

    SvaraRadera
  2. Jag hade riktigt glömt din ladugårdstavla!! Och det var ju du som lärde mej att applisera i tidernas morgon.
    ( lova, *suck* att du inte börjar hoppa i "lövkasorna" )

    SvaraRadera