fredag 23 december 2011

Bondmoorans jul!

Kuddorna vet nog när det blir julen! Igår fick vi två Limousin kalvar. Inom två timmar.

Första kalvningen var väntad men den andra överraskade nog mig!

Fick mitt i allt en känsla att jag hastigt måste gå ut och kolla hur nykalvade kossan mår. Nå, den mådde hur bra som helst men hörde redan när jag var ytterom ladugården att nånting var på gång. Då hade nr 2 just kalvat. Och tur att jag var snabbt på plats för kalven var helt inne i fosterhinnan. Den skulle ganska snabbt ha dött!
Så jag misstänker att jag är lite häxa:)

Nåja, idag hade kossa 1 knystat ut livmodern, så vi hade veterinären + ena sonen och en granne till hjälp för att få in hela kalaset. Den hade dessutom kalvningsförlamning. Så vi blev  tvungna att dra bakben bakåt så att den låg som en groda.Annars skulle det ha varit omöjligt att få in livmodern tillbaka. Bäst är det om kon stiger opp. Men som sagt var den förlamad.

Nu har den stigit upp, så för tillfället ser det ganska bra ut.

Men, men man vet aldrig....

nr 1

nr 2

Det här är vår julgran i år! Har rationaliserat bort den som man har inne:)

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR !

2 kommentarer:

  1. Oj vad man får vara med om när man har en gård med kossor. Tur att allt gick bra.
    Ha en riktigt god jul önskar Eva

    SvaraRadera
  2. God JUl på dej.. nu vilar jag lite mellan allt plock.. har lagat mat åt oss 3 Annica med fam(4 st,Ida äter ju int nått ännu så det blev 3 som åt) o så sa vi åt farmor o farfar..Så 8 st va ju inte mycket..men om jag får säga det själv så va det gott. Nu väntar vi på Karolina med fam(5 st)..o så kommer tomten kl 20....golvet är fullt med klappar.Vi har helelr ingen gran..ganska skönt..Patrik är ju allergisk...Fasen då korna ska bli sjuka då det är jul, men som sagt inte frågar de ju vad det är för helg,, haha.. bra att det gick något sånär .-)ha de bra!

    SvaraRadera