onsdag 11 april 2012

Sprutmålning och morgonrodnad....

...men inga foton!

När skall jag lära mig att alltid ha kameran med vart jag än far. I morse var det en så fin morgonrodnad medan jag var i ladugården.Var lite emellan och glutta ut genom dörren för att beundra den. Men jag var nog för lat för att gå in efter min kamera, det är ju ändå många meter att gå:)

Men nu till sprutmålandet. Det är våra kuddor som sköter den saken.

Det har redan en längre tid cirkulerat Corona-virus bland nötdjurs besättningarna. Det är ett ampert diarre´virus som smittar otroligt lätt. Egentligen är det nästan en lättnad att dom fick det för så behöver jag inte mera vara orolig att dom skall få det :)

Hosta hör ihop med diarre´n så dom får fart på skiten om det vill sig.

 Massor med sågspån på gångarna för att undvika att man halkar.Och hö utfodring.

Så skall det nog bli bra på en vecka. Man får hoppas att ingen drabbas extra hårt för jag har hört att en ko i grannbyn har dött av viruset. Och endel har blivit "sängliggande" av utmattning. Värst drabbas unga djur som inte har haft viruset förut...men vi har inte haft det på år och dar så dom är nog alla lika mottagliga.

En fördel är ju att det går väldigt snabbt att mjölka:) För dom har just ingen mjölk alls nu!


2 kommentarer:

  1. Men stackars korna! Och stackars er! Hoppas att det drar lindrigt förbi!

    SvaraRadera
  2. Oj då,ljudar inget vidare. Om man vill se de positiva i de hela så slipper du snabbare in från lagårn.

    SvaraRadera