torsdag 2 augusti 2012

Nyttiga saker!

Absolut!!!!

Inget tvivel om att  man behöver dessa rostiga saker...eller hur!

Har många gånger förargat mig över karlarnas samlande av diverse underliga grunkor som sedan aldrig blir använda: Kanske jag inte skall blanda mig i saken...så kanske dom inte heller kommenterar mitt samlande :)

Men eftersom min kanna har spårlöst försvunnit var jag i stort behov av en ny! Hittade den här i grannarnas skrothög och lite småsaker till.

Kannan har kanske kommit tillbaka till sina rötter. Före storskiftet på 1920-talet fanns det två gårdar här, men den ena blev flyttad till  andra sidan ån. Dom fick behålla gårdsnamnet eftersom dom hade samma som släktnamn. Men vi tog nytt gårdsnamn. Vi hade stenladugård, därför fick vi bli kvar på samma plats.

När man tänker på hur stora förändringar som gjordes då, kan man inte annat än beundra dom människorna! I grannbyn blev det aldrig nåt storskifte för bönderna kunde inte enas om hur åkrar och egendomar skulle skiftas.

Nog fattar ni ju att man MÅSTE ha en sån!

Dom behövs NOG!!!!
 Jag har många gånger undrat varför vi inte har åkrar nära hemmet, förutom en stenig betesåker. Alla andra i byn har åkrar runtom stället. Men kanske mina förfäder fick kompensation som pengar eller lite större åkrar. Det skulle vara intressant att veta hur allt gick till!!!

På veckoslutet skall jag bestämma mig för namnet på kalven. Flera förslag är välkomna. Märkte att kalv nr 398 var utan namn också. Och alla kokalvar som föds i år behöver namn på J. Så det blir nog användning för många namn.


1 kommentar: