söndag 19 augusti 2012

Överflöd!

Tänk att det aldrig kan bli lagom...endera är det för mycket eller så är det för lite!

Ifjol hade vi kanske 5 äppel allt som allt! Nu finns det säkert 5 tusen 5...

Kvistarna brister av vikten, det är redan tredje kvisten som har brustit. Man skulle ju kunna plocka bort en del av äpplena men våra äppelträd är så höga och vildvuxna att det inte känns så lockande.

För ca 15-20 kg sedan...menar förstås ÅR sedan var jag flitig med att putsa träden på våren. Första året som jag gjorde det var jag så radikal att ett träd hade ca 5 blad det året.





 Efteråt läste jag att man skall ta max 1/3 del av grenarna. Nåja, våra äppelträd är av uthållig sort. En granne tog modell av hur jag hade gjort....deras träd dog! Jag sade nog åt henne att jag inte tar ansvar för den saken:)

3 kommentarer:

  1. Vi har också tokigt mycket äpplen i år! Med blödande hjärta har jag gallrat men hela trädet lutar betänkligt ändå...
    Era äpplen ser i alla fall härliga ut även om det är en sorglig syn med avbrutna grenar.

    SvaraRadera
  2. Jag stoltserar med 13 äppel!
    Inventerar varje kväll så inte byns ungar stjäl dom innan vi hinner ens smaka.....

    SvaraRadera
  3. Jisses vad äpplen du har. Här är det uruselt med äpplen i år. Och inga körsbär heller. Men blåbär och björnbär kan vi frossa i.
    Kram Eva

    SvaraRadera