tisdag 2 oktober 2012

Helt OTROOOLIGT...

...vad jag är DUKTIG! Klockan är halv åtta på morgonen och jag har redan ett bröd i ugnen!

Fast hellre skulle jag nog ha sovit ända tills klockan ringer 5.30, men som jag nu vaknade 4.00 och var helt klarvaken. Och inte somnade om fastän jag hur försökte!

Då är det bäst att stiga upp, för vet av erfarenhet att ryggen blir sjuk om man ligger och snurrar i sängen.
 Så jag blandade ihop en deg före mjölkandet.

Bakade redan igår ett bröd men det blev ju uppätet  nästan med detsamma. Världens enklaste recept, man behöver aldrig röra i degen med händerna, bara blanda ihop allt med en slev och sedan hälla på plåten.

Därför heter det "Häll på plåten" bröd (fast vi kallar det Eskils limpa)

Här kommer receptet ( som jag egentligen inte alls följer)

                                                                                     1 påse torrjäst
                                                                                      7 dl vatten
                                                                                      2 tsk salt
                                                                                      2 msk sirap
                                                                                      1 1/2 dl grahamsmjöl
                                                                                      Specialvetemjöl tills det blir passligt

(Jag brukar använda havregryn och halvgrovt vetemjöl istället för graham och special)

Låt degen jäsa 1 1/2 - 2 timmar. Häll på plåt. Degen behöver inte jäsa på plåten.
 Grädda i 225 grader ca 40 min.

Jag brukar försöka få degen lite från hörn till hörn på plåten så blir det passligare att skiva sedan.

Nu börjar jag gäspa så att ögonen tåras...duktigheten tog snabbt slut:)

Och nu måste jag vänta för att få bort det eländiga brödet från ugnen innan jag kan ta en liten tupplur!


5 kommentarer:

  1. jösses...baka bröd har jag aldrig gett mig in i... jovisst har jag provat nångång men jag ids int vänta på jäsningar osv, lika med bullar *lat*
    men det är juh mums med nybakat bröd!
    hoppas du hinner vila lite idag :)
    kraMyz

    SvaraRadera
  2. Oj, vad tidigt nu var uppe!
    Här hörde jag då Cia kom ner ca halv 6......Vi (mannen) har semester i denna vecka. Jag är ju sjukskriven...HAr sjutsat 2 st ungdomar till bussen , den äldsta har körlektion....

    Hoppas att du får vila nu då..

    Kramis

    SvaraRadera
  3. Mmmmm! Nybakat bröd på morgonen är bäst!

    SvaraRadera
  4. Jösses, säger bara det, vilken energi. Och jag som hade sovmorgon och vaknade först 7.30, men inte kom ur sängen förrän 8.30! Olika falla ödets lotter. :)

    SvaraRadera
  5. Söööta ÖÖÖde vilken energi....
    Färskt bröd till morgonkaffe det kallar jag lyx!

    SvaraRadera