torsdag 15 november 2012

Pust flås...

...hördes det när bondmooran började såga:)

Skydds-stövlarna väger säkert 50 kg och byxorna lika mycket. Det är redan en prestation att överhuvudtaget kunna gå med den utrustningen. Och sågen väger 4 kg...vad gumman väger har inte med saken att göra:)

Testade bara sågen igår...så mycket att jag inte skulle oroa mig inatt över köpet.

Men idag for jag på riktigt och arbeta. Höll på en knapp timme och då var jag redan helt färdig! Bevars att det är tungt, men så började jag nog med det värsta sågandet. Att kravla upp och ner i ett lerigt dike för att få bort allt sly är kanske inte det roligaste. Men snyggt blir det när allt blir bortputsat.

Det är en Stihl även denna gång. En liten rackare som en yrkeshuggare skulle gapskratta åt.

Den har ju inte så stor kapacitet men don efter person.Jag kan ju knycka gubbens såg om jag förargar mig på nåt stort träd:)

Lite teknisk data (såklart vill ni veta det) Slagvolym 30,1cm3, Cylinderdiameter 37mm, Tomgångsvarvtal 2800v/min.Vikt 4,1 kg

Nu har jag sågen på syrumsbordet..måste ju bekanta mig med den och se vad som händer när man skruvar loss lite här och där...nää nää jag skall vässa kedjan på skoj. Så att jag kan sedan när det behövs!
Spraggorna skall bort

Den är ju sööt!


Fotona blev lite darriga...kanske nån darrade!

3 kommentarer:

  1. Tur att du satt teknisk data ut,
    för jag satt just och fundera vad månne den har för cylinderdiameter ........

    Var nu försiktig!
    Och bind en krans mellan varven ;)

    SvaraRadera
  2. Jo, nog är jag försiktig! Det känns lite "hurja" att såga när det är så nytt ännu. Krans material får jag ju på köpet:)

    SvaraRadera