torsdag 21 februari 2013

Halsduken färdig!

Två onödiga ganrnystan bort använda:)

Försökte dra den så lång som möjligt efter tvätt.

Skulle ha stickat den längre men garnet tog slut.

Eller nog fanns det ju 3 cm kvar efter avmaskning...då hade jag redan skarvat i från stumpen som fanns i början av halsduken för att få avmaskat färdigt.

Röda mattan:)

En rolig och snabb stickning!
Eftersom mönstret finns att ladda ner gratis tänker jag mig att det är fritt fram att berätta hur jag gjorde.
Så behöver jag inte söka bland mina papper om jag vill sticka en till....för hur enkelt det än är glömmer man hur det skall göras.

Det skall  gärna var nåt garn som är lite halt.

Lägg upp 26 maskor
Sticka 4 varv rätstickning
Mönsterstickningen:  varv 1   6 räta,*1 omslag, 1 rät,2 omslag,1 rät 3 omslag, 1 rät, 2 omslag,1 rät, 1 omslag,6 räta* upprepa mönstret mellan stjärnorna 2 ggr om man har 26 maskor.
varv 2   sticka rätstickning och fäll ner alla omslagen.
varv 3 och 4 rätstickning. 
varv 5  1 rät *1 omslag,1 räta, 2 omslag,1 räta,3 omslag,1 räta,2 omslag,1 räta,1 omslag, 6 räta* upprepa mellan stjärnorna men sticka 1 rät i varvets slut istället för 6 räta.
varv 6 sticka rätstickning och fäll ner alla omtag.
varv 7 och 8 rätstickning
  Upprepa dom 8 varven tills halsduken är tillräckligt lång.
Sluta med 4 varv rätstickning.

2 kommentarer:

  1. Så fin och så snabb du är. Själv brukar jag göra en stickad uppläggning om jag har lite garn. då blir det inga långa stumpar över och allt går åt. men stickad uppläggning passar kanske inte överallt?

    SvaraRadera
  2. En enkel och effektfull halsduk.

    SvaraRadera