söndag 10 februari 2013

Hur kan kuddorna veta det ?????!!!!

Nämnligen när det är veckoslut...och att vi har semester!

Nåja, avbytaren ser dom ju...men vem tusan berättar åt dom när det är lördagsnatt?

Jag skall ta bort kalendern från föuse, för helt tydligt håller dom koll på dagarna.

En kuddo rustade sig att kalva redan på dagen, men det drog ut på tiden. Sprang  en gång i timmen ut och se på den hela kvällen. Det goda med det är att jag hann sticka nästan färdigt en Pyttipanna sjal:)

Klockan tolv tyckte den att man kanske skulle knysa ut sig kalven. Jag kände efter om allt var OK...och det var det ju inte. Kalven kom med bakfötterna före. Och jag hade ju förstås inte mobiltelefonen med mig då att jag skulle ha ringt efter gubben. Så det var bara att försöka få kalven snabbt utdragen ensam.

Om dom är felsvängda är det alltid risk att dom hinner bli utan syre innan man får ut dom.

Och jag måste säga att det var nog väldigt nära.

Kalven kom relativt lätt ut men den var så full med slem att den inte började andas. Försökte lyfta den i bakbenen att slemmet skulle rinna ut...men som jag nu hör till svamphuggarsläktet fick jag inte lyft den så högt. Fastän jag tog skitrännan till hjälp, att kalvens huvud hängde lägre ner.

Så jag har legat på föusgolvet och gett konstgjord andning åt en söt liten pojke:) Han var helsvart... och halvt medvetslös...därför gick han med på saken.

Den började andas efter en stund, men jag var inte säker på hur den skulle vara.. om den hade hunnit få en hjärnskada pga syrebrist.

Allt verkar vara bra för avbytaren kontaktade mig inte i morse. Och jag var just ut och se på den...när jag äntligen har vaknat ordentligt. Den ser pigg och kry ut.

Förresten...det är ett billigt sätt att få baksmälla om man vakar tillräckligt länge:) Inte en droppe alkohol men huvudet är som en tossa:)

5 kommentarer:

  1. wow, va du är duktig!
    vilken tur att kuddorna har dig :)
    grattis till pojken,
    kraMyz

    SvaraRadera
  2. Detta är fördelen med att de med tryne ;-) Lättare att dra ut å ruska om, jag är nog djurvän, men vid munmotmun med annat tryne är jag nog lite, öh, nej tack! Men å andra sidan är de ju många flere än 1 kalv! Hade kossor förr så då gjordes både det ena å andra för att rädda kalvarna.

    SvaraRadera
  3. Försöker "få upp" bilden på dej när du ger konstgjord andning åt kalven..... Lyckas dåligt ;o)

    Hoppas "grabben" är frisk å kry nu.

    SvaraRadera
  4. Hmmmm...jag var inte riktigt till min fördel..pussandes kalven:)Tur att du inte fick upp bilden! Grabben verkar helt OK!

    SvaraRadera
  5. The kiss of life :)

    Jag känner i varje muskel hur du jobbat på med kalven,
    och jag håller med dej att du skall ta bort kalendern!

    SvaraRadera