lördag 2 mars 2013

Världsomvälvande process...

...kör igång!!!!

Beslutet är gjort! Tack bara ,krånglande utgödsling och sjuka kuddor!

Ni gav oss en grundlig tankeställare!

Och Generationsväxlingsdagen som son J och jag var på hjälpte också till.

Vi kommer att sluta med kuddorna och ge över stället till följande generation. På fredag kommer en från Lantbrukssällskapet på första besök...och då blir bollen satt i rullning!

Det som gör beslutet ganska enkelt är att det är sista året som -59 eller tidigare födda kan garanteras avträdelsestöd. Och jag är en -59:ans årsmodell.

Gubben hinner uppnå pensionsålder innan allt blir klart, så han har sitt på det torra (ibland är det en fördel att ha gift sig med en 8 år äldre gubbe)

Tur att hela processen väntas ta minst ett år...så hinner jag grubbla och oroa mig tillräckligt:)

Kanske jag har tjänsteåren fulla vid det laget. Jag tog själv över gården 1979, som 20-åring.

DÅ visste jag ALLT!!!!

En rolig sak hände igår...jag blev erbjuden arbete.

Så kanske den saken också ordnar sig bara djuren är borta och jag har möjlighet att börja med nåt nytt. För fastän jag får avträdelsestöd måste jag nog ha ett arbete.

I platsansökningen kan jag ju skriva "Ex-Bondmoora med starka armar och stora fötter, utan utbildning,söker högavlönat arbete med många förmåner. Bl.a lediga onsdagseftermiddager (Allersen kommer då, och jag brukar slänga mig på soffan och läsa den) Förstås lediga veckoslut...det lär vara trevligt....och lååång semester! Flera önskemål hinner jag nog hitta på ännu. För det far troligtvis till nästa års sida innan djuren är borta.

Och innan det hinner jag nog vakna många nätter med hjärtklappning...har redan börjat öva mig på det....


10 kommentarer:

  1. Oj tufft beslut men säkert skönt att få sätta "bollen" i rullning. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Stora och säkert väldigt svåra beslut som ni gjort! Inverkar ju så stort på ert hela liv att sluta som bonde. Hoppas vi hinner komma och se på kossorna ännu innan ni slutar med dom.

    SvaraRadera
  3. Jag säger grattis till det svåra beslutet!

    SvaraRadera
  4. Förstår att det är svårt beslut! Men kanske du får gå dit å klappa kossorna ändå =) Vi är för unga för detdär... fast min gubbe är 4 år äldre än mig! Förrän vi kommer till rätt ålder har de väl flyttat fram den med flera år...

    SvaraRadera
  5. Det blir inga kossor kvar att klappa...ladugården skall bli helt djurfri! Pojkarna har vilda planer vad huset skall användas till.Den ena skall ha den som verkstad och den andra till snickarboda. Och det får dom slåss om bäst dom vill:)

    SvaraRadera
  6. Oj, vilka spännande tider. Verkligen!
    Undrar just om jag får Juli-kossan inhyst i vårt cykel förråd :) Hon skulle sedan få äta gräsmattan och blommor på sommaren. Kanske jag kunde lära henne gå koppel ;)

    SvaraRadera
  7. Stort lycka till, det är ni värda

    SvaraRadera
  8. Vi måste nog lite slipa på din platsansökan... tror jag...
    om möjligt så kunde du kanske lämna bort Allers-dagen.
    Annars kan jag berätta att begagnade bondkärringar har någorlunda god åtgång...

    Lycka till med beslutet och de många sömnlösa nätterna.
    Kom nu bara ihåg att alla problem är stora som hus om natten.

    SvaraRadera
  9. Nja, Grynbär...jag tror att Juli inte ryms i ert cykel förråd så värst länge. Men ta in den i vardagsrummet sedan:) Tack för uppmuntrande kommentarer! Det känns nog jätte stort det här!

    SvaraRadera
  10. Grattis! Stora beslut ni tar, så lycka till! Härligt att du har fått jobb redan. Men lämna nu också tisdagseftermiddagen ledig så du hinner in till stan på stickcafé och umgås.

    SvaraRadera