tisdag 1 oktober 2013

I vilken ända skall man börja riktigt!!??

Idag hade jag flera trevliga besök vid Huset!

Först B och R, med dom granskade vi data bordet som son J med sambo inte behöver mera. Det kommer att passa perfekt där datahörnan är planerad. Fick tips hur jag skall göra om inte övrahyllan ryms pga av elskåpet.

Mellan verserna hann jag plantera plymspireor. Mot vägen är en stor öppning mellan träden. Troligtvis har tidigare ägare kört till sommarstugan den vägen, för det var stenhårt när jag försökte gräva gropar för buskarna.

Istället fyllde jag upp med jord som jag grävde bort mellan stenar och stubbar vid stockbastun. Jorden skall bort innan terrassen byggs!

Hoppas att spireorna gillar arrangemanget:) Lite ologiskt verkar det att jag utrotar spireor och sedan planterar jag nya...men se, det är lite skillnad på dom!
Här får dom skymma sikten!

Fin mylla mellan stenarna.
Sedan fick jag besök av C! Och det var ROLIGT!!!! Hon orkade höra på mig när jag drog den längsta utläggningen om hur allt skall bli...jag frågade nog emellanåt om hon orkar ännu...och det gjorde hon! 

Nu fick jag igen nya goda råd, bl.a gällande kryddburkar. Sånt är av största betydelse i dethär skedet av husrenoveringen:) 

Så inspirerad var jag när jag kom hem att jag ställde mig och steka en vådlig mängd plättar. Och i föuse försökte jag samla mig så mycket att jag kunde besluta mig för vad jag skall ta  itu med till först.

Det är brödlådan och saltkaret som skall bli omvandlade. Båda behöver grundmålning, så det skall jag försöka få gjort ikväll.

Brödlådan fanns i sommarstugan, och jag tänkte från första början att den skall omvandlas. Men efter ett Perfect Home party blev jag helt övertygad om att så skall ske. Dom hade en otroligt snygg låda i sitt sortiment...men den var av porslin...och kostade över 60 €. Sådan risk tar jag inte att jag köper en dyr låda som vi sedan fäller i golvet.

Blir den inte bra går det ju att måla på nytt.



Saltkaret har Mästarn snickrat åt mig i skolan, och den tiden hade jag dille på antikbetsat.....men inte mera. Så nu skall den också bli målad! 
I väntan på omvandling...


2 kommentarer:

  1. Vet du, nöjet var helt på min sida :D Jag hade svårt att konsentrera mej på skräpmötet pga all den inspiration Du väcker i en med din beundransvärda företagsamhet - och allt som blir så fint. Kommer nog snart igen! C

    SvaraRadera
  2. Jag ser fram emot det:) Var förberedd på att jag kommer att utnyttja dina kunskaper om ditt och datt!

    SvaraRadera