tisdag 3 december 2013

Kortkurs i betonggjutning!

Först skall man ha nånting att gjuta i.

 Jag valde våra söndriga Nokia-gummistövlar....mina har jag haft i många års tid att gå ut till föuse med...gubbens har stått oanvända många år för att dom var fulla med hål. Så det kan ta nåt år att få gjutningsformarna i passligt skick.

Sedan tar man några torrbetongsäckar och häller en lämplig mängd i ett ämbar...och häller sedan tillbaka i säcken efter att man har läst att det var murbruk i den säcken (dethär skedet kan man bra hoppa över)

Så häller man istället torrbetong i ämbaret och börjar röra i vattnet (andra satsen kan man med fördel göra tvärtom...vattnet först och sedan betongen, det gick bättre)

När man tycker att konsistensen är passlig börjar man ösa bruket i formarna. Aj, hur vet man när det är passligt???!! Ingen aning, jag har aldrig gjort sånthär förut:)

Under arbetets gång kan man ta små pauser och tala i telefon (det kan man också hoppa över om så vill)

Så nu är vårt beslut att sluta med kuddorna definitivt cementerat!!!!

Stövlarna skall stå i trädgården vid Huset...jag tänkte att gubbens stövlar kan stå med tårna inåt och se lite "tontiga" ut medan mina går fram med långa steg:)

Sådant har jag sysslat med efter en lång dag på jobbet. Det var riktigt roligt, och svettigt. Trevlig chef och rara människor att städa åt! Jag skall två dagar till denhär veckan. Hur det blir i framtiden vet jag inte men inför jul finns det kanske en hel del. Tiden får utvisa hur det blir!

Blötlagda stövlar

Bruk och stövel

Cementerade stövlar

4 kommentarer:

  1. Behöver Du fler stövlar så kan jag med glädje skicka över mina. Gröna, lätt trasiga och har absolut sett sina bättre dagar...

    SvaraRadera
  2. Nej men va' fiffigt!! En 10poängs idé.

    Reseptet hur man gör.. kan man nog lungt kalla "hyyråt" ;)

    SvaraRadera
  3. Idéen att gjuta i stövlar glatt stulet från nåns blogg:) Jag erkänner stölden och väntar på följderna!

    SvaraRadera
  4. fniss... det där var ju roligt :)

    SvaraRadera