fredag 9 januari 2015

Ett halvt får, tack!

Mellanrapport från matt-verkstaden!

Om nån känner sig frestad att börja göra tofsar så kan jag berätta att det skall var 43 st. med 10 cm:s diameter. Man skall lämna så långa ändar när man knutit tofsarna att det räcker till för att knyta fast dom på bottentyget.

Garn åtgång hela 1 kilo naturvitt yllegarn till tofsarna och 200 gr grått till benen.Men jag har använt lite vad som helst som skräpade i knutarna. En liten rättelse till garnåtgången....troligtvis är det bara halva den mängd jag nämnde. Svårt att veta när det bara stod hur många nystan. Inte hur stora dom var eller vilket garn som använts:-) 

Till bottnen har dom använt glest kanavatyg 16 rutor/10 cm. Man behöver en bit på 49x 50 cm. Jag råkade ha hemma sånt som ni ser på bilden. Vet inte vad det heter, men tror att det blir bra med det. Åtminstone är det enkelt att knyta fast tofsarna när bottnen är gles och markeringarna passade precis. Det skall var 7,5 cm mellan tofsarna när man syr knyter fast dom.

Återkommer till ben/huvud beskrivningen bara jag har hunnit så långt.

Sådant använder jag till bottnen

Månne fåret har haft nån bristsjukdom....konstig färg:)

1 kommentar:

  1. Va rolig den blir:) nu först såg jag huvudet och benen på bilden i förra inlägget...

    SvaraRadera