lördag 31 januari 2015

Prototyp av tossor...

...och "splätsch-semlor"

Beskrivningen till tossorna är från boken "Neulo, virkkaa, kirjo jämälangasta".

Först verkade det lovande...men sedan skulle man jämföra dom virkade delarna med mönstret. Och nånting sådant fanns överhuvudtaget inte fast jag granskade varje sida i boken. Så det blev som det blev!

Nå, om man riktigt fryser om fötterna skall man inte kinka:)

Int e vi snygga ...men nog varma!

Lite olika stora ser dom allt ut att vara....men fötter kan ju också vara olika stora...


Bristfällig beskrivning.
 I Huset har det nog hamrats och skruvats idag....men inga foton. Vill hålla mig väl med Mästarn. Han är lite allergisk för kameror:)

Min uppgift idag var att städa bort allt onödigt, så det har jag gjort. Dessutom gick jag igenom alla mönstertidningar på jakt efter ett klänningsmönster som dootern behöver. Hittade förstås inte just det mönstret....men massor med annat trevligt. Så nu kan det hända att jag börjar med en ny jumper....bara för att få garnlagret att minska:)

Hemkommen från Huset blandade jag ihop en semladeg. "Splätsch-semlor"

I dom finns sesamfrön,solrosfrön,havrekli,havregryn,olja,salt,sirap,rivenost och så förstås jäst och vetemjöl.Jo och vatten. Namnet kommer från att degen skall vara så lös att man splätschär den med en sked på plåten. Goda blev dom men högst antagligt kan jag aldrig baka likadana på nytt för jag har inget recept....

Mums filibabba!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar