måndag 11 januari 2016

Pyttipanna och klistra-limma....

...det är dagens tema.

Min kamp att få garnlagret att minska fortsätter. En pyttipanna sjal blev färdig igår. Tror att den får gå till lotterivinst i nåt skede. Själv är jag dålig på att använda sjalar och halsdukar. Dom är mest i vägen och så tycker jag att jag storknar när nånting är mot halsen. Fast jag skulle kanske ha klarat mig undan flunssan om använt en varm halsduk...

Mönstret till sjalen hittar ni här. Garnet är rester från jumper stickandet. Puro batik.

Pyttipanna-sjalen
 Lite inredning förstås...alla dager nånting smått. Kanske det nån gång blir färdigt då.

 Nu har jag hängt upp en tavla som min farbror har målat. Vi fick den som tack för att Gubben alltid slungade hans väg. Farbror H började måla på äldre dar. Till yrket var han målare, men då gällde det byggnader:)

Det var minsann en krutgubbe. Som 80-åring började han bygga en bastu inne i huset....bra att ha när man blir gammal var hans kommentar till saken. En annan sak han också gjorde...då var han kanske närmare 90 år gammal...var att klättra upp på taket för och reparea ett läckage. I samma veva började han oroa sig för hur han skall klara sig att bo hemma. Då sade dottern att det säkert går bra....eftersom han klarar av att klättra på taket klarar han nog av att bo hemma också:)


Farbror H:s konst!
 Och sedan lite pyssel. Jag försöker få allt så praktiskt som möjligt och en sak som har saknats är ett ämbar för aska uppe i Salongen. Förstås får jag ju motion när jag söker askämbaret från vardagsrummet och lufsar upp till övrevåningen med det..tömmer aska...och lufsar ner igen. Men nån måtta med motionerandet skall det vara!

Hittade en rödbetsburk i lidret...den passar bra för ändamålet. Limmade lite bilder på burken och borrade hål för handtaget. Färdigt. Lite finare skulle det låta om jag kallade mitt pyssel för decoupage:) En lackad yta skulle vara bra, men råkar inte ha lack hemma.

Burken

Klistra...

..limma

...många bilder. Färdigt!
 En inspirationsbild hittade jag när jag sökte bilder till burken. En sådan stol!!!! Wow!!!
Häftig stol...vill ha...
 Ett litet fönster hittade sin plats. Fönstret hade jag redan i mitt förra liv på Gården. Min mammas handarbeten och handarbetspåse pryder det.
Fina fönstret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar